Форум Рідного Міста

Чайові. Давати, не давати, як давати?

Андрій Пелещишин - 14-5-2009 у 21:22

Ця тема здається ще не обговорювалася на Форумі.
Чи варто давати чайові? Якщо варто - то кому саме давати, а кому не давати (офіціанти, перукарі, таксисти, сторожі на стоянках....)? Скільки давати (5%, 10%, залишати здачу ....?). Як давати? Питань по темі в принципі є досить багато.

В обговореннях на цю тему я зустрічав наприклад такі думки:
давати треба, бо в офіціантів низька зарплата, і це їхній основний прибуток;
давати треба, бо інакше погано обслужать;
давати не треба, бо балуєм співробітників сервісів, які потім починають просто вимагати.

Крім того, часто відзначається тонка грань між чайовими та хабарем. Наприклад, чому 20-ка для дільничного лікаря чи лікаря швидкої - це хабар, а 20-ка для офіціанта - це "на чай".
Зустрічав навіть думку, що і менеджеру в салоні можна дати чайові, якщо він підкаже гарну покупку.
Я не маю стійкого бачення. Єдине, що знаю, що не вмію давати чайові. :) Тобто якось гублюся і не розумію правильну послідовність дай та розмір сум.

Ярема П. - 14-5-2009 у 22:00

Давати, звичайно. Але справа тут в тому, наскільки ви відчуваєие, чи треба дати чи ні. Якщо сервіс був на рівні, чекати не довелося, хавка смакувала, ніхто не грубив, косо не дивився, то відповідно і оцінюєте, в межах розумного.
Я недавно ровер купляв. Сідло було взагалі ніяке, думав може можна поміняти. Але то був супермаркет, зняти з іншого і переставити не вдалося. Слово за слово з менеджером-продавцем з того відділу, пригадав він, що одне сідло було трохи браковане, і лишилося для відправки назад, звідки прийшло. Приніс показав. Брак полягав в відсутності гайки і сліду від клейкої стрічки. Ясно, що я його взяв, гайку вдома знайшов. І відповідно дав хлопцеві на пиво відразу. Як не як старався для клієнта, не послав, не віднєкувався і т.д., задовольнив мої потреби по людськи.

Взагалі, якщо ти задоволений, то максимум 15% від того, що ти заплатив (ресторани, бари з обслугою).

Тут така штука, тіпси - це матеріальний додатковий стимул для обслуговуючого персоналу. Я на 99% впевнений, що наступний раз, як мені щось буде треба, то там мене впізнають і обслужать першого.



Андрій Пелещишин - 14-5-2009 у 22:04

Цитата:
Тут така штука, тіпси - це матеріальний додатковий стимул для обслуговуючого персоналу. Я на 99% впевнений, що наступний раз, як мені щось буде треба, то там мене впізнають і обслужать першого.

Зрозуміло.

Але чи не виховуємо ми ситуацію, коли без чайових взагалі нічого рухатися не буде? Я не випадково навів приклад лікарів - кожен віддячувався лікарям, а тепер багато лікарів без "подяки" навіть не подивиться на тебе.

До речі, тема з'явилася вчасно. Сьогодні бачив, що у Львові на вихідні буде "день кельнера".

Ярема П. - 14-5-2009 у 22:21

Це вже викривлення. Справа в тому, що в нас незвикли виконувати свою роботу, за яку платять, на належному рівні. А тіпси - за "over" старання.

Demyan - 15-5-2009 у 09:13

Брєд повний ті чаєві....

Людина працює на роботі за те отримує гроші, яка в неї з/п це питання до інших людей, раз людина влаштувалася на роботу значить повинна виконувати її за ту з/п яку їй дають іналежного сервісу/якості.
Наприклад офіціант має облсуговувати на відповідно рівні, чи менеджер...і він отримує зато з/п. Не подобається з/п не вміє робити правильно - допобачення. Але нажаль такого немає ніде.
Хто виграє від тих чаєвих? Тільки власники закладів, даючи чаєві - ви "даєте" зарплату робітникові, який у вас не працює, а це обовязок власника - працівник працює добре страється, немає скарг - підніми йому з/п, але власники того не роблять а тішаться з того що дадуть мінімальну з/п а далі - "хочеш більше обслуговуй клієнта він тобі заплатить".

Облужили вас добре - я важаю що має бути відповідні книжки, записи - де можна поставити рівень обслуговування працівника, а вже потім роботадавець нехай аналізує і вирішує кому з працівників дати "чаєві".

Андрій Пелещишин - 15-5-2009 у 09:20

Цитата:
Облужили вас добре - я важаю що має бути відповідні книжки, записи - де можна поставити рівень обслуговування працівника, а вже потім роботадавець нехай аналізує і вирішує кому з працівників дати "чаєві".

До речі, правильно.

Цитата:
Я недавно ровер купляв. Сідло було взагалі ніяке, думав може можна поміняти. Але то був супермаркет, зняти з іншого і переставити не вдалося. Слово за слово з менеджером-продавцем з того відділу, пригадав він, що одне сідло було трохи браковане, і лишилося для відправки назад, звідки прийшло. Приніс показав. Брак полягав в відсутності гайки і сліду від клейкої стрічки. Ясно, що я його взяв, гайку вдома знайшов. І відповідно дав хлопцеві на пиво відразу. Як не як старався для клієнта, не послав, не віднєкувався і т.д., задовольнив мої потреби по людськи.

Менеджер молодець. Таки продав той велосипед, то сідло недокомлектоване, та й ще на пиво заробив :)
Я жартую, напевне конкретно той чоловік справді захотів допомогти.
Інше хвилює (я вже з таким зустрічався). Це коли різного роду продавці, менеджери та й офіціанти можуть штучно створити ситуацію, що ти ще їм почуваєшся зобов'язаним.

Ярема П. - 15-5-2009 у 11:56

Цитата:
Оригінальне повідомлення від Андрій Пелещишин
Менеджер молодець. Таки продав той велосипед, то сідло недокомлектоване, та й ще на пиво заробив :)
Я жартую, напевне конкретно той чоловік справді захотів допомогти.
Інше хвилює (я вже з таким зустрічався). Це коли різного роду продавці, менеджери та й офіціанти можуть штучно створити ситуацію, що ти ще їм почуваєшся зобов'язаним.


З оригінальним сідлом на ровері було все ок, просто воно мені не відповідало. Звичайно, ровер я купив би в будь-якому випадку, так що свою роботу він виконав. А вже пошук сідла - це вже екстра, цього він робити не повинен, так що мої чайові цілком заслужені. Враховуючи, що купівля нового сідла в порівнянні з чайовими то дійсно мало. Так що і я лишився задоволеним, і він.

Щодо створеної штучно ситуації, то, якщо чесно, треба дивитися добре в два ока, щоб не бути обмахльованим. В такій ситуація я здатен винити себе - де мої очі були, як купували??!!!

Тарас Ільчишин - 15-5-2009 у 15:16

часто даю чайові, особливо в перукарні )) якщо файний настрій, то то може бути і 50 і 100%, так само в ресторанах, барах, але там вже менше в процентному відношенню. Знаю, що людині буде приємно, бо мені також часто давали чайові, зараз трохи робота інша, то рідше.

Sashko Nedoviziy - 15-5-2009 у 15:47

Чайові для офіціантів (кельнерів) в Європі складають 5-15% рахунку. Скажімо, у Франції кельнери можуть жити лише на чайові - в ряді випадків з/п як такої вони не отримують. Ближче до нас - дещо інакше. Мав справи з цією сферою свого часу. Не суттєво, де і як. Але чайові складали від 40 до 60% заробку кельнерів. А в Японії за чайові просто образяться - для них забезпечити файне обслуговування є головною метою і чайові вони вважають образою, натяком, що вони зле працюють і треба працювати краще.... ну то таке...

Сам лишаю 5-10%, але тільки в тому випадку, коли задоволений був усім - швидкістю, якістю обслуги. Дико курвлюсь, коли вимагають оплатити замовлення одразу (напр., в кафе під дашком тканевим за Ратушею). Тоді не дочекаються.

Стосовно не-ресторанів.

Залежно від ситуації. Якщо був би варіант, подібний до описаного Яремою - так, щось точно лишив би. В інших випадках... сам був продавцем і якщо мінімально відчуваю, що мені щось "впарюють" - то не куплю зумисне. Грошей, звісно ж, не лишу. Хороших продавців у Львові - серед тих, з якими спілкувався за останні 3 роки - перерахую на пальцях однієї руки. То мистецтво. А 9/10 це роблять ремеслом.

Лікарі. Ну це гранд-....ц, дарахая рідакция. "Татари щоб тебе ..... в сраку", як казав Подерев'янський. А якщо нема, з чого бути "вдячним", а жити хочеться?! Хочеш аби полікували - залазь в борги. Дупа якась. Хочеться віддячитись комусь - та віддячишся, але з-під палиці, як то кажуть, нічого не хочеться....

Перукарі часто є співвласниками маленьких перукарень, а, отже, не збідніють без "чайових". Таксисти, думаю, теж свого не упустять.

Tempika - 16-5-2009 у 10:52

а як давати чайові, якщо платиш карткою?

Анастасія Кулакова - 16-5-2009 у 17:02

Я завше залишаю своїй перукарці чайові, бо дуже задоволена тим, як вона мене обслуговує. Зазвичай це 10 грн.
У більшості випадків залишаю чайові у закладах харчування, але тільки тоді, коли мені все сподобалось. Сума залежить від вартості замовлення. Це може бути й 1 гривня (коли просто випила кави), й 10, й 20 грн. Як правило до 10%.
На стоянці біля дома у мене абонемент, на роботі безкоштовний паркінг для працівників. Тому на стоянках чайові особисто я не даю.
Стосовно картки. У тих випадках, коли я особисто розраховуюсь карткою, даю якусь купюру окремо, після того, як розрахувалась і мені принесли чек. Я майже завжди маю при собі трохи готівкових грошей різними купюрами.

Ярема П. - 16-5-2009 у 17:15

Цитата:
Оригінальне повідомлення від Анастасія Кулакова
Стосовно картки. У тих випадках, коли я особисто розраховуюсь карткою, даю якусь купюру окремо, після того, як розрахувалась і мені принесли чек. Я майже завжди маю при собі трохи готівкових грошей різними купюрами.


Аналогічно. Деколи існує можливість додати чайові до рахунку, в основному питаються, чи я хочу включити чайові до рахунку і скільки. При цьому вважається, що сервісом я задоволений. Хоч було і так, що я твердо казав ні і нічого не залишав (бо не було за що).

Тарас Гулка - 16-5-2009 у 20:51

Зазвичай залишаю, якщо все гуд.
Залишаю в перукарні, закладах харчування, таксі. Орієнтовно 5-10-15%, залежно від ситуації, суми і т.д.