Займаюся відео зйомкою як для себе так і під замовлення. В силу цього зтикаюся з
різноманітними роботами різних операторів різної якості. Не буду зараз
обговорювати чужі і свої роботи. Я про інше. Частіше зтикаюся з людьми не
задоволеними результатами зйомки свого весілля (випускного балу, дитячого свята,
ювілею), котрі просять щось підправити, змінити, доозвучити... Нажаль, найчастіше
сильно допомогти у цьому не можу, особливо, коли робота зроблена геть погано. Тому
аби не плакати потім над зіпсованою згадкою на все життя, вирішив дати кілька
порад:
1. Камера. Життя не стоїть на місці і на зміну аналоговим відеокамерам прийшли
цифрові. Я не кажу, що аналогові гірші. Є камери різного рівня, однак хороша
цифрова камера завжди буде краща за аналогічну по класу аналогову. Про аналогові
говорити не буду, зупинюся на цифрових. Камери мають своє призначення і свій поріг
якості. Не варто чекати гарної якості від чисто побутової камери. Марка виробника
тут значення не має. Має значення те, що може камера. Основні критерії це оптичний
зум (на цифровий я особисто уваги б не звертав, банальне збільшення пікселів
якості зображення не додає, а якраз навпаки – забирає), оптичного 2х достатньо.
Тепер оптика – повинна бути скляна (розпізнається за характерним кольоровим
відливом). Ну і про величину матриці забувати не слід: від 2-ох мегапікселів і вище
задовольнять в принципі кожну потребу, ну або принаймі максимально наближене до 2
мегапікселя.
2. Світло. Ви ніколи не звертали уваги на те, що навіть телевізійні оператори з дуже
дорогими професійними камерами кроку не ступають без додаткового освітлення.
Чому? Бо камера, навіть дуже хороша, бачить все одно гірше за людину. Оператор,
котрий займається зйомкою забав, добре знає, що світла найчастіше замало, і тому
використовує не тільки на камерне світло, а й виносні світильники, котрі
заздалегідь розміщує в залах, де буде знімати.
3. Звук. Це взагалі окрема тема. Кожен, хто принаймні один раз записував звук на
будь-який пристрій знає, що найменший вітерець, який не чути звичайним вухом, на
запису є значно голоснішим за сам об”єкт запису. Тому кожен оператор повинен
використовувати додатковий мікрофон.
4. Штатив. Цей пристрій є не кончим (але все одно бажаним) тільки для професійних
плечових камер. Всі інші типи камер (особливо ті, як тримаються тільки у руці) без
штатива дають не найкращі результати. Мінімальне дрижання руки обертається в
ефект землетрусу на готовому відео.
Якщо обладнання оператора відповідає всім цим вимогам, то його вже можна
спробувати залучати до роботи. Принаймні сирий матеріал буде більш-менш якісним і
навіть при бездарному монтажі завжди можна щось з того зробити путнє. З оцінкою
художньої якості роботи важче. Тут бажано бачити попередні роботи, однак не всі
оператори їх дають подивитися. І не тому, що бояться показати якість, а швидше
через острах плагіату. Як правило кожен оператор має свій стиль, свої прийоми
(окрім стандартних хрестоматійних), котрі є його винаходом, його знахідкою.
Демонстрація таких прийомів молодятам перед замовленням може означати передачу
цих прийомів іншим операторам у разі не сходження у ціні (а таке часто буває). Тому
прошу особливо на цьому не наполягати але все ж таки дуже попросити принаймні
щось показати, нехай це буде не весілля (випускний) а звичайне домашнє відео
самого оператора (так навіть краще). Один момент: таке домашнє відео не завжди може
мати ідеальну картинку. Для ідеальної картинки потрібно вищенаведене обладнання,
а на прогулянку у парк культури, чи на Високий Замок із сім”єю не ходять обвішані
додатковими причандалами, як Рембо на завдання, а от хід побудови сюжету, музичний
супровід, художнє оформлення оцінити можна.
Ну і ще про додаткові “фішки”. Кожен оператор має свою сильну точку. В одних це
особлива анімація меню DVD, в інших обкладинки до дисків, ще в когось ще щось, такі
речі як правило піднімають ціну, але й роблять ваше відео особливим і неповторним.
Тому обговоріть такі моменти заздалегідь.KDI - 15-2-2006 у 12:22
За характерним кольоровим відливом розпізнається не скляна, а "просвітлена"
оптика.
Окрім мегапікселів дуже важливо те, на матриці яких розмірів ті мегапікслеі
знаходяться.
ПС. Камер з антишейком хіба не буває?Василь Яворський - 15-2-2006 у 13:07
Цитата:
Оригінальне повідомлення від KDI
ПС. Камер з антишейком хіба не буває?
Звичайно буває. От тільки не дуже той апаратний антишейк допомагає, навіть в
сукупності з різноманітними програмними антишейками які є в багатьох монтажних
програмах результат дуже далекий від того, який би був при зніманні із штативу.
Такі антишейкі дуже продуктивні, якщо зйомка ведеться з так званого моноштатива,
тобто окрім рук/плечей самого оператора камера має ще одну точку опори. Тому на
наявність апаратного антишейку я б особисто не дуже б то покладався.KDI - 15-2-2006 у 15:01
До речі, можна сильно не заморочуватися з великими мегапікселями, бо для кадру
стандарту PAL достатньо 720х576 достатньо всього 0,4МП.Василь Яворський - 15-2-2006 у 16:40
Цитата:
Оригінальне повідомлення від KDI
До речі, можна сильно не заморочуватися з великими мегапікселями, бо для кадру
стандарту PAL достатньо 720х576 достатньо всього 0,4МП.
Можна то воно можна, тільки тут така справа, що при кімнатних зйомках, та ще й при
автоматичному балансі білого (а саме так переважно і знімають, бо перестроюватися
на ходу доволі накладно) чим менше тих мегапікселів - тим більший шум на картинці,
а прибрати його таки доволі накладно.KDI - 16-2-2006 у 00:31
В смислі, що на матриці з більшою кількістю тих "МП" на один піксель відео припадає
кілька пікселів камери і в результаті шуми, усереднюючись, нівелюються? Хм.
Можливо... Я про це не подумав..Василь Яворський - 16-2-2006 у 09:20
Більша кількість пікселів камери дозволяє більш активно сприйняти відбите від
об"єкта світло, за рахунок чого виникає ефект відеопідсилення, що в свою чергу дає
кращі результати при недостатньому освітленні. Нажаль камери не є настільки
добре "зрячими" як нормальне людське око, тому їм і потрібен великий масив даних на
сприйняття зображення.KDI - 16-2-2006 у 11:32
Маються на увазі різні фізичні розміри світлочутливої матриці? Бо інакше, за
однакових розмірів, кількість світла, що падає на матрицю із більшою к-стю МП, та
світла, що падає на матрицю з меншим МП, має бути однаковою. Тільки, наприклад, в
одному випадку, світло падатиме на 3 пікселя розміром, наприклад, 2мкм, а в іншому -
на 1 розміром 6мкм.Василь Яворський - 16-2-2006 у 12:37
Звичайно чим більші фізичні розміри матриці тим краще. Але, якщо на меншій матриці
є більша кількість пікселів - це також не погано. Тим паче, що фізичного розміру
матриці на камері як правило не вказано. Вказується лише кількість матриць і
кількість пікселів. Впринципі цієї інформації є достатньо. Бо завдання замовника
вибрати оператора, що може дати найкращу картинку. А не доколупуватися в якій
камері більша матриця. Тим паче, що переважній більшості замовників це потрібно
один максимум два рази у житті.KDI - 17-2-2006 у 08:24
Розмір матриці вказується на сайтах виробників або на сайтах-оглядачах.
а нарахунок того, що користувачу того не треба - згоден. Це оператор повинен собі
мізки пудрити, як би то зробити, щоб відео вийшло якісним (за це йому і платять) .Василь Яворський - 17-2-2006 у 10:21
Власне, що детальні характеристики камери - то справа самих операторів. Питання
замовників - якість роботи. Те що я навів в початку теми - необхідний мінімум для
того, щоб картинка вийшла якісною, а далі, то вже як то кажуть "чим більше - тим
краще".